IVIO Salvator
  • Onze school
    • Katholieke dialoogschool
    • Multidisciplinair team
    • Partners
    • Schoolwerking
    • Sponsoring
    • Schoolreglement
  • Visie
    • Twee grote visies
    • Schildpadklas
    • GOK
  • Autismewerking
  • Contact
    • Contact
    • Beleid
    • Praktisch
  • Inschrijven
    • Inschrijven
    • Voorrangsperiode
  • Nieuw RoSa

Schildpadklas

  • Start
  • Visie
  • Schildpadklas

Al in 2006 startten we met dit project. Een volledig lokaal werd omgebouwd tot schildpadklas. De schildpad staat als symbool om zich in alle veiligheid even terug te trekken uit de drukte van elke dag.

De schildpadklas werkt preventief en coachend.

In de ‘schildpadklas’ krijgen kinderen met ontwikkelings- en/of leerstoornissen sociaal-emotionele begeleiding op maat. De leerlingen krijgen ‘tools’, inzicht in sociale scripts door contextverduidelijking. Vanuit de inzichten van de zelfdeterminatietheorie (ABC) poogt de schildpadklas de leerlingen intrinsiek te motiveren door te appelleren aan hun behoefte aan ‘Autonomie’ en ‘Competentie’ en in te zetten op ‘verBinding’. In plaats van een leerling af te stoten en te straffen wanneer hij/zij iets fout deed, zoeken we net naar méér verbinding. We nemen onze tijd om de sterktes van de leerling in te zetten om aan de noden en behoeftes van de leerling tegemoet te komen.

De leerkrachten geven de leerling de aandacht die nodig is om zichzelf te ontwikkelen. Het mentaliseren van processen heeft vaak ‘tijd’ nodig. Het is belangrijk dat de coach blijft geloven in de leerling. Het dagdagelijks coachen in verBondenheid en in de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ op sociaal emotioneel vlak is van levensbelang om te groeien in ‘verBondenheid’ en eigen positief initiatief.

Er zijn twee gedeeltes in de schildpadklas. In een eerste ruimte kunnen de leerlingen ‘triggers’ omzetten in beweging. Kennis van het sensorisch profiel van de leerling helpt ons een heel stuk vooruit. Een leerling die een sterke ‘proprioceptie’ heeft, zal bijvoorbeeld baat hebben bij het fietsen met weerstand op een hometrainer. Iemand die auditief sterk is, zal misschien baat hebben bij het luisteren naar vogelgeluiden via een hoofdtelefoon enz.

In het tweede gedeelte gebeurt de sociaal emotionele coaching. Afhankelijk van de case wordt deze begeleiding handelingsgericht opgevolgd. Leerlingen oefenen zo in het herkennen van ‘grenzen’, het aangeven van hun eigen ‘grenzen’ en het inschatten van ‘grenzen’.

In Focus

  • Belangrijke data
    woensdag, 01 september 2021

Events

  • Inschrijvingen
    maandag, 04 mei 2020
Cprcertification.com

Info

IVIO Salvator biedt onderwijs en opvoeding aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarbij wordt ingezet op een traject op maat, met aandacht voor de individuele sterktes, noden en behoeften van elke leerling.

 

 

 Reviews

 

 - Student

"Heel leuke school! Ik heb er de beste herinneringen aan!"

 

 - Student

"Super mooie tijden gehad op school!"

Quick links

  • Inschrijvingen
  • Visie
  • Sponsoring
  • Privacyverklaring
  • Contact

 Contact

Meerhoutstraat 55, 9041 Oostakker, België

09 255 92 20

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 
2022 © IVIO Binnenhof. All Right Reserved
Designed by SmartAddons.Com
  • Onze school
    • Katholieke dialoogschool
    • Multidisciplinair team
    • Partners
    • Schoolwerking
    • Sponsoring
    • Schoolreglement
  • Visie
    • Twee grote visies
    • Schildpadklas
    • GOK
  • Autismewerking
  • Contact
    • Contact
    • Beleid
    • Praktisch
  • Inschrijven
    • Inschrijven
    • Voorrangsperiode
  • Nieuw RoSa
Top